Arkisto

maaliskuu 25, 2021

Tiedote Sevettijärven Kyläpajan käyttäjille

Kyläpajan käyttöön liittyviin käytänteisiin tulee muutoksia keväällä 2021.

Muutosten ja ohjeistuksen tavoitteena on taata Kyläpajan sujuva ja turvallinen käyttö vallitsevat koronarajoitukset huomioiden. Muutoksia tulee myös kyläpajan avaimien käyttöön ja luovutukseen.

Jotta työskentely Kyläpajalla olisi viihtyisää ja tilat olisivat talven jäljiltä siistit, tulee omat tavarat noutaa pois Kyläpajan tiloista 16.4.2021 mennessä.

Uuden käytännön mukaan henkilön, joka haluaa työskennellä Kyläpajalla, tulee käydä allekirjoittamassa kirjallinen sopimus Kyläpajan käytöstä sekä hyväksyä Kyläpajan säännöt. Sopimus tehdään Kolttatalolla Kolttakulttuurisäätiön toimistolla virka-aikaan huomioiden koronarajoituksista johtuvat muutokset Kolttatalon aukioloaikoihin. Kolttakulttuurisäätiön hanketyöntekijän tavoittaa puhelinnumerosta on 045 780 200.

Kyläpajan käyttäjän tulee varautua riittävällä määrällä kasvomaskeja ja muistaa ajantasaiset koronaohjeistukset.

Kyläpajan säännöt

• Kyläpajan käsityötilat ovat kyläläisten käytössä viikonloppuisin ja arkipyhinä sekä arkipäivisin klo 15.00 jälkeen. Tilat ovat koulun käytössä arkisin klo 15.00 saakka. Saamelaisalueen koulutuskeskuksen käsityökurssien aikaan tilat ovat kurssien käytössä.
Kyläpajan käyttäjä on vastuussa omasta vakuutusturvastaan.
• Kyläpajan tiloihin ei saa tulla päihtyneenä.
• Alle 18-vuotiaat saavat käyttää Kyläpajan tiloja ainoastaan huoltajan valvonnassa.
• Kyläpajan tiloja käytettäessä tulee noudattaa ohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Ajantasaiset ohjeet löytyvät Kyläpajan seinältä sekä internetistä https://www.kolttasaamelaiset.fi/tiedote-sevettijarven-kylapajan-kayttajille/
• Avaimen Kyläpajan tiloihin saa Kolttakulttuurisäätiön hanketyöntekijältä Kolttatalolta soittamalla numeroon 045 1780 200 ja sopimalla avaimen noudosta ja palautuksesta huomioiden ohjeet koronavirustartuntojen ehkäisemisestä.
Avainta ei saa luovuttaa henkilölle, joka ei ole allekirjoittanut sopimusta.
• Avaimen noutanut henkilö on vastuussa Kyläpajan käytöstä sekä sääntöjen ja ohjeiden noudattamisesta.
• Mikäli avaimen noutanut henkilö luovuttaa avaimen toiselle sopimuksen allekirjoittaneelle henkilölle, täytetään avaimen luovuttamisesta erillinen luovutuslomake. Luovutuslomakkeita löytyy Kyläpajalta keltaisesta kansiosta.
• Kirjoita Kyläpajan kansiosta löytyvään listaan nimesi ja käyntiajankohta jokaisen käyntikerran jälkeen.
• Koneita ja työkaluja saa käyttää ainoastaan, jos olet saanut niihin perehdytyksen. Jos et ole saanut perehdytystä, ota viipymättä yhteyttä hanketyöntekijään (puh. 045-1780200)
• Työkaluja ja kaappien avaimia ei saa viedä Kyläpajan tiloista pois.
• Käytä tarvittavia suojavarusteita.
Jokainen tuo itse käyttämänsä materiaalit ja on niistä vastuussa. Merkitse omat tavarasi ja materiaalisi sekaannusten välttämiseksi. Keskeneräistä työtä voi säilyttää Kyläpajalla kohtuullisen ajan (ei pitkäaikaiseen säilytykseen).
Kolttakulttuurisäätiöllä ja Saamelaisalueen koulutuskeskuksella ei ole materiaaleja yleiseen käyttöön (esim. liimat, lakat, puu, kaasu ym.)
• Mikäli huomaat puutteita tai muuta huomautettavaa Kyläpajan koneissa, laitteissa tai muissa tarvikkeissa, ilmoita niistä Kolttakulttuurisäätiön hanketyöntekijälle.
• Mikäli huomaat jossain Kyläpajan koneessa vian, merkitse se epäkunnossa-kyltillä ja ilmoita siitä Kolttakulttuurisäätiön hanketyöntekijälle. Epäkunnossa-kylttejä löytyy Kyläpajalta keltaisesta kansiosta.
• Mikäli kone tai työkalu on todettu rikkoontuneeksi ja siitä on ilmoitettu epäkunnossa-kyltillä, konetta tai työkalua ei saa käyttää ennen kuin toisin ilmoitetaan.
Käytä Kyläpajan tiloja niiden käyttötarkoituksen mukaisesti.
• Kyläpajalla on ensiapukaappi, jossa on hätäensiaputarvikkeita.
Tarvittaessa soita hätänumeroon 112. Kyläpajan osoite on Sevettijärventie 9076.

Pidetään yhdessä Kyläpaja siistinä ja viihtyisänä.

Lisätietoja ja yhteydenotot: Kolttakulttuurisäätiön hanketyöntekijä, puh 045 1780 200.

Ohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi:

Tiloihin ei saa tulla oireisena
• Älä käytä tiloja, mikäli sinulla on lieviäkään sairastumiseen viittaavia oireita.

Vältä lähikontakteja ja noudata turvavälejä
• Turvavälejä tulee noudattaa niin, että henkilöiden tai seurueiden väliin jää vähintään 2 metriä.
Seurueella tarkoitetaan esimerkiksi samassa taloudessa asuvia tai muutenkin jatkuvasti tai säännöllisesti yhteydessä olevia henkilöitä.

Muista hyvä käsihygienia
Käytä käsihuuhdetta tiloihin saapuessasi ja aina tarvittaessa.
Pese kätesi vedellä ja saippualla. Kuivaa kätesi kertakäyttöisiin paperisiin käsipyyhkeisiin.
• Jos käsienpesu ei ole mahdollista, käytä käsihuuhdetta.
• Vältä kasvojen tarpeetonta koskemista.
• Laita aivastamisen tai yskimisen yhteydessä suun eteen kertakäyttönenäliina, jonka heität heti käytön jälkeen pois. Jos nenäliinaa ei ole saatavilla, suojaa suu kyynärtaipeella. Pese kädet tämän jälkeen.

Käytä kasvomaskia
• Kasvomaskia tulee käyttää aina kun samoja tiloja käyttää useampi henkilö.
• Käytä omaa kasvomaskiasi.

Maskin käyttämisessä noudatetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaiseman kasvomaskien käyttösuosituksen mukaisia ohjeita:

o Pese tai desinfioi kädet ennen kuin asetat uuden tai puhtaan maskin.
o Varmista, että maski asettuu tiiviisti kasvoille ja peittää suun, nenän ja leuan.
o Älä koske maskiin tai siirrä sitä leuan alle tai otsalle käytön aikana.
o Jos kosket maskia käytön aikana, pese tai desinfioi kätesi ennen koskemista ja sen jälkeen.
o Älä aseta käytettyä maskia uudelleen kasvoille.
o Poista maski puhdistetuin käsin tarttumalla sen nauhoista. Älä koske maskin ulkopintaan sitä poistaessa.
o Laita kertakäyttöinen maski suoraan jäteastiaan käytön jälkeen tai uudelleen käytettävä kangasmaski muovipussiin.
o Pese tai desinfioi kädet maskin poistamisen jälkeen.

• Lapin sairaanhoitopiirin alueella voi järjestää korkeintaan 6 henkilön tilaisuuksia, jos niissä noudatetaan THL:n ja OKM:n hygienia- ja turvallisuusohjetta. Määräys on annettu ajalle 29.3.–11.4.2021.

• Kyläpajan tiloja voi käyttää voimassa olevien kokoontumisrajoitusten mukaisesti korkeintaan 6 henkeä kerrallaan.

• Tilojen käyttäjien tulee kiinnittää erityistä huomiota käsihygieniaan ja Kyläpajan tilojen siivoamiseen.